Selles artiklis olen kommenteerinud politoloog Grahame F. Thomsoni väidet fundamentalismist, mida ta tõlgendab täiesti omal moel ning samas inimlikke käitumismustreid silmas pidades. Ta on nimetanud fundamentalismi kui "tähenduse defitsiidi häireks ".
Mõtisklen fundamentalismi üle sekulaarse ja kaasaegse ühiskonna seisukohalt, kuid eelnevalt lõik tema väitest :
Grahame F. Thompsoni väide
fundamentalismi kohta on tähelepanuväärne ses mõttes, et ta suudab sõna
tähenduse lihtsalt lahti seletada. Olles lugenud tema käsitlust
fundamentalismist ikka ja jälle otsast peale, üritasin jõuda selle
üdini. Üllatuseks ei olnudki see keeruline ja mina näen seda nii, et tahame või
ei taha, on igale inimesele kui sotsiaalsele olendile üks esmaseid põhivajadusi
kuuluvusvajadus. Seega saan järeldada, et sellest samast kuuluvusvajadusest
juhituna on kõik inimesed otsapidi fundamentalistid, või nagu Thompson ütles, potentsiaalsed
fundamentalistid. Tahame kuuluda ikka sinna gruppi, kus tunneme olevat end
oodatud, kus meid tunnustatakse, toetatakse ja mõistetakse. See on konkreetne ja normiks olev mina-nemad suhe ehk hoiak siseringi ja väljapoole kuuluvate üle. Tänutäheks oleme
valmis olema lojaalsed, oma veendumusi kinnitama ja kuulutama. Otse loomulikult
meeldib meile, kui asjad on kindlalt paigas, need toimivad ning juhid on
usaldatavad autoriteedid. Fundamentalism võib olla nii leigemal moel kui ka
väga tuliselt kuni sõjakuseni välja. Vahel ei piisa ainult rahumeelsest kuulumisest, vaid oma ainutõe eest seistakse radikaalselt rinnale tagudes ja rusikatega vehkides. Ära sa tule mulle siin midagi rääkima !
Selge on aga see, et keeruline on leida inimest, kes ei tunneks tõmmet mitte millegi vastu ning ei erutuks suuremal või vähemal määral tema ümber toimuvast. See „miski“ ongi fundamentalistile mull, mille sisse ta ikka ja jälle tunneb vajadust tagasi pugeda, et saada kuuluvustunde osaliseks, nt kasvõi Facebooki rühmitus.
Üsna tihti oleme aga kaasa tõmmatud turumajanduse fundamentalismist, milleks on meie ellu lakkamatult
tungiv meedia- ja reklaamikära, ka nt poliitilised valimiskampaaniad poevad nagu täid krae vahele ning kus vabatahtlikud
valikud on küsitava väärtusega. Peame tunnistama, et meid pööratakse teatud huvigruppide liikmelisusse vastumeelselt või lihtsalt jõuetusest alati ja kõige vastu võidelda.
Vaadates helgema pilguga on fundamentalism tänases pluralistlikus maailmas pigem tervitatav eluterve nähtus. See on "oma asja eest" seisvale inimesele üheks eluliselt tähtsaks staabiks, kus toodetakse magusat eneseusku, mis aitab infost üleküllastunud maailmas orienteeruda ning on abiks identiteedi otsingutel mina-nemad suhtes.
Selge on aga see, et keeruline on leida inimest, kes ei tunneks tõmmet mitte millegi vastu ning ei erutuks suuremal või vähemal määral tema ümber toimuvast. See „miski“ ongi fundamentalistile mull, mille sisse ta ikka ja jälle tunneb vajadust tagasi pugeda, et saada kuuluvustunde osaliseks, nt kasvõi Facebooki rühmitus.
Pilt Googlest. |
Vaadates helgema pilguga on fundamentalism tänases pluralistlikus maailmas pigem tervitatav eluterve nähtus. See on "oma asja eest" seisvale inimesele üheks eluliselt tähtsaks staabiks, kus toodetakse magusat eneseusku, mis aitab infost üleküllastunud maailmas orienteeruda ning on abiks identiteedi otsingutel mina-nemad suhtes.
Ja lõpetuseks. On tähelepanuväärne,
et fundamentalismi mõiste ei ole ammugi enam üksnes usuringkondade pärusmaa,
vaid seda kasutatakse sama edukalt ka ilmalikus maailmas kõikvõimalikes kontekstides, mistõttu mulle tundub, et mõjukas sõna on hooga devalveerumas pehmoks.
* Karl Martin Sinijärv kasutas Eesti
Televisiooni saates „Erisaade” (16.03.2009) fundamentalismi kohta eestikeelset sõna „alusmüürlus” ning tõlgendas
seda nii, et kui tema soovib põhimõttekindlalt luua head kirjandust või
kunstisaadet, siis on ta selles küsimuses alusmüürlane.