17 juuni 2017

Võtta ja anda aega


Selles artiklis teen juttu aja mõistest ja aja kasutusest tänapäevases õpikäsituses. Kuna õpikäsituse põhiideedega on tuttav peaasjalikult iga õpetaja, siis seda teemat peensusteni ma ei puuduta, vaid asun kohe küsimuse kallale, mis mind jonnakalt kummitab.
Nimelt poolikud asjad, mida hariduses juurutatakse nii, et silm ka ei pilgu !
Olles lugenud erinevaid allikaid ja tutvunud tänapäevase õpikäsitusega siit ja sealt, saan järeldada, et ajakäsitus on siin 
kahesilma vahele jäänud või 
on seda teadlikult ignoreeritud ?

Toetudes Nikkaneni ja Lyytineni (2005) kirjutatud raamatule ja seal esitatud väidetele, imestan, et miks ajakasutusest ja -planeerimisest koolis nii jäigalt kinni hoitakse, kui samas õppetöö läbiviimisel rõhutatakse igati õppija toetavat ülimlikkust, õppijakeskset painlikku õppimist, õppija individuaalsust 
ja isikupära ning autonoomset arengut. 
Foto Pixabay.com

Nagu me teame ja üliõpilastenagi kogeme, on tunniplaanis akadeemilise koolitunni pikkuseks 45 minutit või paaristunnina lastakse 90 minutit jutti ning mitte grammigi vähem ega rohkem. Üksnes õpetajaga kokkuleppides võib õpilane vahel tunni kestuse ära rääkida ühes või teises suunas. Leian, et biheivioristliku õpiaja sundus (ei saa seda kuidagi muudmoodi nimetada) ei ole kooskõlas muutunud õpikäsitusega või, oleks õigem öelda, on vasturääkivuses humanismiga. Eriti tuleb selline õpilase vägisi kinnipidamine esile algkoolist gümnaasiumini, kui taas täiskasvanuhariduses on õpilasel autonoomiat rohkem ja võimalus olla oma aja peremees. Näiteks teha poppi ilma kurvemate tagajärgedeta puudumisregistris.

Taoline frontaalne ajaplaneerimine on aga püsinud  muutumatuna kes teab kui kaua täpselt ? ning kestab laiutava rahuga edasi.
Soome autorite paar on viidanud Välijärvi (1993) tõdemusele, mida siinkohal tsiteerin ” tööd koolis organiseeritakse nii, nagu oleks ainuke sobiv ajahulk mis tahes aine ja mis tahes teema õppimiseks 40-50 minutit, sõltumata õpilase vanusest, huvidest jne. Õppetöö traditsiooniline ülesehitus on väga visa muutuma. Õpikeskkonda ei looda ajaüksusi paindlikult vormides, vaid õpilaste individuaalsed eeldused, vajadused ja taotlused surutakse mehhaanilisse ja killustatud ajastruktuuri.”  

Vaatame lähemalt. Selline õppetöö pärsib inimese loovust ning ajal, mil peaks mõttetööl vabalt lennata laskma, tiksub kuskil kuklas armutult kell ning loomingu tegemine katkestatakse vahetundi heliseva kellaga. Mõnel juhul võib õpilasel olla plokk ees juba tunni alguses, sest tundes oma võimeid, on ta ette veendunud, et selles tunnis ma nagunii ei jõua midagi mõistlikku ära teha. Selliselt võtab maad õpitud abitus. Vahetunnikella ootus võib olla mõneti nii hirmutav, et ülesande lahendamise asemel keskendutakse tunni lõpu tulemisele. Väidan ka, et selline igale õpilasele täpselt ja võrdselt mõõdetud ajaresurss tekitab pigem pingelist ja pärssivat õpiõhkkonda, kui soodustab pingevaba mõnusat õppimist. Olen kuulnud küll räägitavat, et tunni lõpetab õpetaja, mitte kell, aga tegelikult, ega selline lähenemine aita paremini kaasa õpilase õppimise autonoomiale - ühed pahad mõlemad. Õpetajast saab õpilaste silmis lisaks kiusajagi kui kellast üle laseb ning söögivahetundi viivitab. Mitte et see söögivahetund kõige tähtsam oleks, vaid õpioskus ja isejuhitav õppimine peaks saama tänapäevases õpikäsituses normiks, kus ajasunduseta keskendutakse individuaalsele arengule, mitte aga ette määratud ajahulga jooksul töötegemisele. Teisisõnu, tuleb keskenduda õppija loovusele ja arengule ning unustada kontrollorganite poolt kasutatav ja tagatipuks kinni makstud ajakasutus.
Kui on teada fakt, et kõik inimesed on oma arengus erinevad, siis kuidas on võimalik, et õpitöö surutakse kõikidele õpilastele 45-minutilisse purki ?
Foto Google
Mind paneb imestama, et õpikäsitus ei tee vahet inimõigustel ja hariduslikul vägivallal. Olgem ausad, see meenutab konveieritööd tapamajas, kus subjektist saavad objektid lindi kindlal kiirusel liikudes.

Räägin lühidalt ka teisest lüngast ehk on teada, et õpitöö algab suurele osale õppuritest kell 8 hommikul ja niimoodi viis korda nädalas.
Mind paneb kahtlema asjaolu, et füsioloogiliselt erinev õppurkond suudab samal ajal oma bioloogilise kella timmida selliselt, et kell 8 algav koolipäev on kõigile see tõhusaim teadmiste omandamise aeg.
Endast rääkides olen koostööks valmis kell 10 hommikul ja peale seda ning ärgas õppimine saavutab haripunkti kell 2 öösel. Ärge aga sundige mind selleks kukelauluga kell 8 !
Isikliku näite puhul võin eeldada, et sarnaseid kannatajaid, keda sunnitakse alluma üldkehtivatele koolireeglitele, on veelgi ja palju rohkem kui ühe käe sõrmedel kokku lugeda.
Mõelgem selle üle ...

P.S. Artikli eesmärk ei ole pakkuda valmis lahendusi, sest mul ei ole neid, vaid kutsuda elavale diskusioonile, kuidas muuta tänapäevase õpikäsituse idee täiuslikumaks, nii et see ei piiraks õppija vaba arengut humanismi silmaspidades.


KASUTATUD ALLIKAD

Eesti Haridusministeerium. (2014). Eesti elukestva õppe strateegia 2020.Tallinn. Allikas: https://www.hm.ee/sites/default/files/strateegia2020.pdf
Nikkanen, P., & Lyytinen, H. K. (2005). Õppiv kool ja enesehindamine. (I. Kukk, Toim.) Jyväskylä Ülikool: El Paradiso.