21 detsember 2022

Pakun Soome Haridus- ja Kultuuriministeeriumi juhtrühmas haridusmaailmale oma ekspertteadmisi

 

Minu karjääri tempo on Soomes aina suuremaid pöördeid ja mõõtmeid sisse võtmas. Ühtlasi tunnistan, et minu n-ö karjääriredel on rohkem kiirlift kui mingi redel. Sellest annab tunnistust see, et ega ma just iga päev saa Haridus- ja Kultuuriministeeriumist (Opetus- ja Kultuuriministeriö- OKM) otsuseid, kus mind liidetakse ministeeriumi tegevusprogrammi juhtrühma liikmeks. Aga just selline otsus detsembrikuu algul postkasti potsatas. Eks ma olen muidugi süüdi ka ja andnud igatmoodi märku sooviga kaasa lüüa. Olles haridusele käe andnud, olen viimasel viiel aastal jõudnud endas arusaamisele, et kui midagi põhjapanevat elus teen, siis tegutsen õpetajana ning arendan haridusmaastiku nii et mustab. Naeran vaikselt endamisi, et väikseid asju ma nikerdada ei oska ja suured asjad kukuvad mul lihtsalt jube hästi välja. Ja nüüd siis arendangi juhtrühmas Soome haridust kõrvuti teiste väga kõvade tegijatega.


Mida ma siis täpsemalt teen seal?

2023-2026 osalen juhtrühmas juhtiva eksperdina tegevusprogrammi Sisserändajataustaga õpilaste põhioskuste ja õppekeele tugevdamineSoome haridus- ja kultuuriministeerium ning haridusamet on käivitanud põhihariduses õppivate sisserändajataustaga õpilaste õppimist ja kooliskäimist toetavate meetmete programmi aastateks 2023–2026. Tegevusprogramm koosneb programmi Õigus õppida (Oikeus oppia) lapsi ja noori puudutavatest tegevustest ning nende põhjal koostatavast ja uuendatavast arengukavast.

Aastateks 2021–2024 on tegevusprogrammi jaoks eraldatud 13 miljonit eurot. Aga kuna programm jätkub ja vältab 2026.aasta lõpuni, siis peaks vähemalt sama mitu miljonit juurde saama. Tegevusprogrammist nähakse sündivat kasu, millega tagatakse sisserändajataustaga õpilastele pikaajaline põhioskuste teadmistepõhine areng. Tegevusprogrammi koostamise ja elluviimise käigus konsulteeritakse muude sidusrühmadega ja ekspertorganisatsioonidega. 

Tegevusprogrammi eesmärk on arendada õpetamist põhihariduses: oma emakeele õpetust, soome keele S2 ja rootsi keele R2 kui teise keele õpetust. Muuhulgas arendatakse ja töötatakse välja meetmeid, millega toetada sisserändaja taustaga põhihariduse 7.–9. klassi õpilaste keeleoskust, õpioskust ja koolivalmidust ning põhioskusi, et õppija saaks siirduda sujuvalt teise taseme õppesse (kutseõpe ja gümnaasium). Ühtlasi võetakse töö alla meetmed toetamaks õpilasi siirdumisel ettevalmistavast õppest põhihariduse õppesse.

Tegevusprogrammi peamisi eesmärke ongi tugevdada sisserändajataustaga haavatas olukorras olevate õpilaste põhioskusi ja koolivalmidust. Ja kahtlema on see iga õppija tulevikku silmas pidades väga oluline eesmärk, mille kallal tuleb Soomes kui mitmekultuurilises haridusmaailmas aktiivselt ja järjepidevalt töötada. Rõhutan siinjuures eriliselt, et see tegevusprogramm on loodud kasu tooma kahtlemata ka kõikidele eesti emakeelega peredele, kes osalevad Soomes oma emakeele õppetundides ning on sisserändajataustaga.

 
Sisserändajataustaga õppijad. Illustreeriv pilt StockSnap Pixabayst

Meetmetega jälgitakse nii pedagoogilisi praktikaid kui ka õppekorralduslikke ja õppija õppimise toetamisega seotud praktikaid. Vajadusel kaalutakse seadusandlike ja struktuuriliste muudatuste sisseviimist.

2023. aastal tööd alustav ekspertrühm koosneb ühtekokku neljakümnest liikmest. Mul on selline tunne, et olen esimese eestlasena Soome Haridus- ja Kultuuriministeeriumi tegevusprogrammi juhtrühmas teistkümmend miljonit eurot Soome hariduse parendamisse ja õppijate hüvanguks süstimas. Aga jah, seda eestlase värki on mul praegu vara kommenteerida, enne kui pole mõne omasugusega sealsetes kuluaarides kokku jooksnud.

Minuga koos osalevad töörühmas esindajad järgmistest organisatsioonidest: 

  • Haridus- ja Kultuuriministeerium- OKM
  • Haridusamet- OPH
  • Rahvusliku Hariduse Hindamiskeskus- KARVI
  • Soome Omavalitsuste Liit
  • Haridusvaldkonna Kutseliit- OAJ
  • Etniliste Suhete Nõuandekogu- ETNO 
  • Soome Lastevanemate Liit
  • Oma Emakeele Õpetajate ühing- OÄ
  • Helsingi linn
  • Kokkola linn
  • Turu linn
  • Tampere linn
  • Jyväskylä linn
  • Turu ülikool   
  • Tampere ülikool
  • Helsingi ülikool
  • Jyväskylä ülikool

Töö käigus konsulteerib tegevusprogrammi juhtrühm kõigele lisaks noortevaldkonna ekspertkeskuste esindajatega, valitsusväliste organisatsioonide esindajatega, uurimisinstituutide esindajatega ja teiste ekspertidega.

Ega muud kui mul tuleb varrukad üles käärida :)



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar