Soome keelest vahendas Küllike Adamson
Tuomo Loukomies kirjutab oma blogiartiklis „Naermine puhkeruumis keelatud !“ (Nauraminen
kahvihuoneessa kielletty!) hirmust õppimisel ja töökeskkonnas ning õnnehormoonist.
Ta kirjutab, et hirm paneb meid tegutsema. Hirm on jõud.
Või kas ikka on nii ?
See oleneb siiski olukorrast ja ajast. Hirm
võib olla jõuallikas ja motivaator lühema aja jooksul ning kriisisituatsioonis, see
võib toimida lühiajaliselt ka tööelus. Üldisemalt võttes on aga hirm üks ebatõhusamaid
motivaatoreid inimeste jõudlusele pikemas perspektiivis.
# hirm ja õppimine #
Foto.Pixabay |
Jämedalt võib öelda, et kui kardad, siis ei mäleta. Ja
kui ei mäleta, siis loomulikult ei ole võimalik ka õppida. Kõigil, kellel on
olnud hirm õpetaja ees, teavad seda. Kui hirm on olnud aga selline, kus samas on
valitsenud ka usaldus, siis ei ole olnud tegemist päris hirmuga, vaid range
autoriteediga.
Ta möönab, et õppimise juures tuleb see enamasti kasuks.
Vahel „rangeks õpetajaks“ peetud õpetaja on olnud tegelikult turvaline õpetaja, kelle autoriteedi haardes on olnud turvaline
õppida.
# naer jätta, marss tööle #
Tööelus toob hirm kaasa tohutud kulud
terviseprobleemide ja tööefektiivsuse (ebaefektiivsuse) näol. Lugusid hirmust
töökeskkonnas võib lugeda raamatust „Pelollajohtaminen on perseestä.“, kus tuleb karmilt esile Soome tööelu argipäev.
Ka selle alapeatüki pealkiri tuleneb sellest, kirjutab ta, et ühel töödejuhatajal
on kombeks kasutada alluvatega suhtlemisel sõjaväeterminoloogiat. Naermine
puhkenurgas on keelatud. Pidev töötajate järgi luuramine lubatud. Millised on aga töötulemused? Tulemused on, aga kesised.
# hirmust üle #
Mis aga kõrvaldaks hirmu õpisituatsioonist, töökohal ja
kodus ? Lihtsaim vastus on – usaldus.
Kui usaldad tiimi, õpetajat, juhatajat
või abikaasat, siis ei pea sa kartma. Milline juhataja või õpetaja on aga
usalduslik ? Siinpuhul kaks lihtsat vastust: ole avatud ja anna vastutust. Ava
mingi pool iseendast, muutu inimeseks. Anna vastutust ja autonoomiat parasjagu
selliselt, et õpilased või alluvad saaksid ise otsustada ning samas ka õnnestuksid
neile usaldatud ülesannetes. Usalda inimesi. Usaldus on samas oluliselt tähtis tootlikkuse
ja töötervishoiu seisukohalt. Ta kirjutab, et Paul J. Zak on uurinud neurobioloogias usalduse faktorit ja avastanud omavahelise seose usalduse ja oksütotsiini e õnne(armastuse)hormooni
vahel. Avastuse kohaselt lisab oksütotsiini hulk ajus usaldust. J. Zaki uuringutest on ühtlasi selgunud, et
nendes töökollektiivides, kus on kõrge usaldussuhe on ka:
- 74% vähem stressi
- 76% rohkem lojaalsust
- 13% vähem haigestumisi
- 50% suurem tootlikus
Loukomies ei usu, et koolides on seda uuringut vaadeldes olulisi erinevusi õpitulemustes.
Loogika töötab siis nii: need teod, mis kogukonnas
suurendavad õnne(armastuse)hormooni- e oksütotsiini nagu kiitmine, kommunikatsioon,
konkreetselt püstitatud eesmärgid ja nende saavutamine, rühmas õnnestumine ja
paljud teised sotsiaalset ühtekuuluvust lisavad teod, lisavad ka inimeste
usaldust üksteisesse. Usaldus omakorda lisab lojaalsust, motivatsiooni, tööga rahulolu,
õpitahet ja kõike muud positiivset.
Lõpetuseks kirjutab Loukomies nii, et kui töökohas ja
koolis, töötamisel ja õppimisel oleks rõhuasetus kolmel asjal, siis need oleks:
1. Usaldus
2. Kommunikatsioon
3. Empaatia
2. Kommunikatsioon
3. Empaatia
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar