07 märts 2023

5 KYSYMYSTÄ: maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetus Suomen peruskoulussa

 Toimittaja Küllike Adamson

👉 Oman äidinkielen opetus perusopetuksessa kattaa oppilaiden opettamisen heidän kotonaan tai yhteisössään päivittäin käyttämässään kielessä. Perusopetuksen oman äidinkielen opetuksen tavoitteena on kehittää oppilaiden kielitaitoa, viestintätaitoja, luku- ja kirjoitustaitoja sekä kulttuuritietoisuutta.

👉Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetuksen saatavuuden varmistaminen on tärkeää, jotta nämä oppilaat voivat säilyttää kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan ja saavuttaa menestyksekkäästi koulutuksellisia tavoitteita Suomessa. 

👉 Yksilölliset opetussuunnitelmat auttavat varmistamaan, että oppilaat saavat räätälöityä oman äidinkielen opetusta. Oman äidinkielen opetuksessa on tärkeää, että oppilaiden yksilölliset tarpeet ja taidot otetaan huomioon ja opettajat huomioivat oppilaiden erilaisen kielellisen ja kulttuurisen taustan auttaakseen heitä oppimaan ja kehittämään omaa äidinkieltään menestyksekkäästi.

👉 Optimaalinen oman äidinkielen oppilaiden määrä yhdistelmäluokassa riippuu monista tekijöistä, ja se voi vaihdella koulun ja luokan tarpeiden mukaan. Kuitenkin on suositeltavaa, että yhdistelmäluokassa ei ole enempää kuin 10-15(20) oppilasta, jotta jokainen oppilas saa yksilöllistä huomiota ja tukea.

Piyapong Saydaung Pixabayst

1 Mikä on maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetus?

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetus perusopetuksessa kattaa yleensä seuraavia taitoja:

Kielitietoisuus: oppilaille tutustuminen kielen rakenteeseen, mukaan lukien kielioppi, sanasto, ääntäminen ja intonaatio. Oppilaille opetetaan myös, miten käyttää omaa äidinkieltään erilaisissa viestintätilanteissa.

Kirjoittaminen: oppilaiden opettaminen erilaisten tekstilajien kirjoittamiseen ja kirjoitustaidon kehittämiseen.

Lukeminen: oppilaille esitellään erilaisia kirjallisia genrejä ja heitä rohkaistaan lukemaan erilaisia ​​kirjallisia teoksia kehittääkseen heidän luku- ja lukustrategioitaan sekä lukemisen iloaan.

Viestintätaidot: oppilaiden opettaminen viestintätaidoissa, kuten kuuntelu, puhuminen ja dialogin käyminen. Oppilaille annetaan mahdollisuus kommunikoida muiden oppilaiden ja opettajien kanssa omalla äidinkielellään kehittääkseen heidän viestintätaitojaan ja vuorovaikutustaitojaan.

Kulttuurinen tietoisuus: oppilaille esitellään heidän äidinkielensä kulttuuria, perinteitä ja historiaa kehittääkseen heidän kulttuurista tietoisuuttaan ja ymmärrystään. Oppilaat oppivat myös kuinka eri ihmiset voivat nähdä asiat eri tavoin.


2 Miten voimme varmistaa, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat tarvitsemansa oman äidinkielen opetuksen?

Oman äidinkielen opetuksen saatavuuden varmistaminen on tärkeää, jotta nämä oppilaat voivat säilyttää kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan ja saavuttaa menestyksekkäästi koulutuksellisia tavoitteita Suomessa. 

Monikielinen lähestymistapa: Koulut voivat käyttää monikielistä lähestymistapaa, jossa monikielisyyttä arvostetaan ja äidinkielen opetukselle annetaan sama painoarvo kuin koulun muille oppiaineille. Tämä voi tarkoittaa äidinkielen opetuksen korostamista maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohdalla tai monikielisen opetuksen lähestymistavan käyttöä, jossa oppiminen tapahtuu sekä äidinkielellä että kohdekielellä.

Yksilölliset opetussuunnitelmat: Koulut voivat laatia yksilöllisiä opetussuunnitelmia, jotka ottavat huomioon jokaisen maahanmuuttajataustaisten oppilaan aikaisemman koulutuksen, kielitaidon ja kulttuurisen taustan. Tämä voi auttaa oppilaita saavuttamaan äidinkielen opetuksen tavoitteet nopeammin ja menestyksekkäämmin.

Oman äidinkielen opettajien koulutus: Yliopistot ja korkeakoulut voivat tarjota oman äidinkielen opettajille täydennyskoulutusta, joka keskittyy maahanmuuttajataustaisten oppilaiden äidinkielen opetustapoihin. Tämä auttaisi opettajia ymmärtämään erikielisiä ja kulttuurisia taustoja paremmin ja sopeutumaan opetusmenetelmäänsä vastaamaan oppilaiden tarpeita.

Kulttuurienvälinen koulutus: Koulut voivat tarjota kulttuurienvälistä koulutusta, jotta oppilaat voivat ymmärtää Suomen kulttuuria ja tapoja samalla kun säilyttävät identiteettinsä äidinkielen ja kulttuurin suhteen. Tämä edistäisi myös yleistä suvaitsevaisuutta ja kulttuurista monimuotoisuutta koulussa.


 З Yksilölliset opetussuunnitelmat oman äidinkielen opetuksessa - mitä ne tarkoittavat?

Yksilölliset opetussuunnitelmat äidinkielen opetuksessa ovat erityisesti laaditut opetussuunnitelmat, jotka ottavat huomioon jokaisen oppilaan kielitaidon tason, kulttuuritaustan ja aiemman koulutuksen. Tällaiset opetussuunnitelmat auttavat opettajia mukauttamaan opetusmenetelmänsä ja -tyylinsä vastaamaan jokaisen oppilaan yksilöllisiä tarpeita.

Yksilöllisen opetussuunnitelman laatimisprosessi alkaa opettajan ja oppilaan arvioinnista. Opettaja arvioi oppilaan kielitaidon tason, mukaan lukien suullinen ja kirjallinen ilmaisu, kielioppi, sanasto ja oikeinkirjoitus. Lisäksi otetaan huomioon oppilaan kulttuuritausta ja aiempi koulutus.

Arvioinnin jälkeen opettaja laatii oppilaalle erityisesti räätälöidyn opetussuunnitelman, joka sisältää oppilaalle sopivia opetusmenetelmiä, oppimateriaaleja ja -välineitä. Yksilöllisen opetussuunnitelman tavoitteena on auttaa oppilasta kehittämään äidinkielen taitoaan nopeammin ja tehokkaammin.


 4 Kuinka soveltaa yksilöllisiä oppimissuunnitelmia yhdistetyssä luokassa, jossa jokaisen oppilaan oman äidinkielen kielitaito ja taitotaso voivat vaihdella merkittävästi?

Yksilöllisten oppimissuunnitelmien soveltaminen yhdistetyssä luokassa voi olla haasteellista. Oman lisänsä moninaisuuteen tuo se, että oppilaat tulevat ryhmään eri aikaan. Uusia oppilaita voi tulla kautta vuoden. Tässä on joitakin vinkkejä:

-Arvioi jokaisen oppilaan kielitaito ja taitotaso ja laadi yksilöllinen oppimissuunnitelma, joka vastaa heidän tarpeitaan ja tavoitteitaan.

-Suunnittele oppimistilanteita, joissa oppilaat voivat työskennellä yksilöllisesti tai pienryhmissä. Näin jokainen oppilas voi edetä omaan tahtiinsa ja saada tarvitsemaansa tukea.

-Tarjoa oppilaille monipuolisia oppimateriaaleja ja -tehtäviä, joita he voivat käyttää omassa oppimisessaan. Näin jokainen oppilas voi löytää itselleen sopivan haasteen ja edetä omalla tasollaan.

-Hyödynnä erilaisia opetusmenetelmiä, kuten erilaisia käytännön harjoituksia, ryhmätöitä ja keskusteluja. Tämä auttaa oppilaita kehittämään erilaisia kielitaidon osa-alueita ja auttaa heitä löytämään oma tapa oppia.

-Tarkkaile oppilaiden edistymistä säännöllisesti ja tarjoa heille palautetta ja kannustusta. Näin he voivat seurata omaa kehitystään ja pysyä motivoituneina.

-On ryhmä sitten miten heterogeeninen tahansa, on suositeltavaa, että oppitunneilla on selkeä rakenne. Tunnit pyritään aloittamaan ja lopettamaan yhteisesti.


Mikä on optimaalinen oppilaiden määrä yhdistelmäluokassa, jossa oppilaiden kielitaito ja taitotaso voivat olla merkittävästi erilaiset?

Yhdistelmäluokassa opettaminen on tehokas tapa ottaa huomioon oppilaiden erilaiset kielitaidon tasot ja kulttuuritaustat, mutta optimaalinen oppilaiden määrä voi vaihdella monien tekijöiden, kuten opettajan kokemuksen, luokan koon ja resurssien mukaan.

Ihanteellinen oppilaiden määrä yhdistelmäluokassa riippuu monista tekijöistä, mutta yleisesti suositellaan, että yhdistelmäluokassa olisi enintään 10-15(20) oppilasta. Tämä mahdollistaa opettajan yksilöllisemmän vuorovaikutuksen jokaisen oppilaan kanssa, antaa heille tarvittavan huomion ja varmistaa, että jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet otetaan huomioon.

Jos yhdistelmäluokassa on enemmän oppilaita, opettajalla voi olla vaikeampi varmistaa, että jokainen oppilas saa tarpeeksi huomiota ja apua yksilöllisten tarpeidensa mukaan. Tässä tapauksessa voi olla hyödyllistä jakaa oppilaat ryhmiin heidän kielitaitonsa ja yksilöllisten opetussuunnitelmiensa mukaan.             

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar