05 märts 2021

Soome koolides paisub hariduslike erivajadustega õppijate arv

Soome keelest vahendas Küllike Adamson


  • Mingil kujul õpitugi on 30 protsendil Soome põhikoolide õpilastel
  • Kokku sai 167 242 õpilast tõhustatud tuge, erituge või osalist eriõpetust 2018–2019 
  • Põhikoolis poiste õpitoe vajadus poole suurem tüdrukutega võrreldes
  • Kutseõppijatest 13 protsendil hariduslik erivajadus

Õppimise ja koolis käimise kolm toetustaset on: 
  1. üldine tugi
  2. tõhustatud tugi
  3. eritugi. 
Soomes võib loetletud tasemetest õpilane korraga saada üksnes ühe taseme tuge.
 



Põhikooli kõigist õpilastest 20,1 % sai tõhustatud tuge või erituge. Õppijatest 65 200 ehk 11,6 % said tõhustatud tuge ja 48 200 ehk 8,5 % erituge. Tõhustatud toega õpilaste arv kasvas 2018. aastaga võrreldes 0,9 % ja eritoega õpilaste arv 0,4 % võrra. 

Poisid haavatavamas seisus. Poisse on õpitoe saajate hulgas tüdrukutest poole rohkem. Tõhustatud õpitoe saajatest oli 66 % poisse ja 37 % tüdrukuid. Eritoe saajatest 71 % on poisse ja 29 % tüdrukuid. 

Erikoolidesse suundub õppima aasta-aastalt üha vähem õpilasi. Seetõttu on ka erikoolides hariduse omandanud õppijate hulk iga aastaga vähenenud. Näiteks lõpetas 2019. aastal erikooli 6,4 % vähem õpilasi võrreldes 2011. aastaga. 2019. aasta seisuga õppis täielikult erikoolides  6,9 %  erituge saanud õpilastest, kes osalesid spetsiifilist tuge pakkuvates õpirühmades.

Ka pikendatud õpikohustusega õpilaste osakaal on aasta-aastalt vähenenud. Kirjutatakse, et 21,5 %-l erituge saaval õpilasel oli 2019. aastal pikendatud õpikohustus. Võrdlevalt 2013. aastal oli see 27,5 %, 2016. aastal 25,6 % ja 2018. aastal 22,8 %.

Valdav enamik õpilasi õpib koolis üldõppekava alusel. Vaatamata sellele on õpitugi paljudele õppijatele suuremal või vähemal määral oluline õppeainetes edenemisel. Selgub, et 2019. aastal vajas eritoega õpilastest 11 % personaalset tuge ühes õppeaines, 12 %  kahes või kolmes ja 16 % õpilastest neljas või enamas õppeaines. Õppeaastal 2018–2019 sai osalist eriõpet kokku 124 700 õpilast, mis moodustas 22 % 2018. aasta sügisel õppivatest põhikooli õpilastest. See on 0,2 % võrra enam kui eelnenud õppeaastal.


Erituge ja tõhustatud tuge saanud põhikooli õpilaste osakaal kõigist põhikooliõpilastest 1995-2019. Pilt Tilastokeskus


Mingil kujul õpitugi on 30 protsendil Soome põhikoolide õpilastel! Ühtlasi selgub, et maakondade arvestuses on eranditult igas maakonnas varasemaga võrreldes õpilaste õpitoe tarve tõusuteel. Võib isegi öelda, et kasvav õpitoe vajadus on üle Soome laiutav taak. Õppeaastal 2018–2019 said tõhustatud tuge, erituge või osalist eriõpetust kokku 167 242 õpilast. 

Kutsehariduses 2018. aastal õppinud 172 300 kutseõpilasest oli 13 %  haridusliku erivajadusega. Selgub, et erivajadusega kutseõppijatest ülekaalukalt suurem osa ehk 83 % õppis teiste (tava) kutseõppijatega integreeritult samas õpirühmas. Erivajadusega kutseõppijatest jagunesid meessoost ja naissoost õppijad enam-vähem võrdselt.


Tilastokeskus on oma lehel määratlenud haridusliku erivajaduse mõisted:

Tõhustatud tugi tähendab sellist õpilase tuge, mille kohta on tehtud õpilasele tõhustatud toe õppekava. Tõhustatud tuge pakutakse õpilasele, kes vajab regulaarset tuge õppimisel või koolis käimisel või samaaegselt mitut tugiteenuse vormi korraga (näiteks tugiõpetus, osalist eriõpetust, abistaja- või tõlgendamisteenuseid). Korraldatav tugi märgitakse õpilase õppekavasse, mis koostatakse pedagoogilise hinnangu alusel koostöös õpilase ja tema hooldaja(te)ga.

Eritugi tähendab õpilase tuge, mille kohta on tehtud kirjalik otsus eritoe määramise kohta. Erituge antakse neile õpilastele, kelle jaoks kasvu, arengu ja õppimise eesmärke muude toetusmeetmetega piisavalt ei saavutata. Erituge antakse kas üld- või pikendatud õpikohustuse raames ning see koosneb eriõpetusest ja muust toest. Enne eritoe üle otsustamist konsulteeritakse õpilase ja tema hooldaja(te)ga ning viiakse läbi pedagoogiline uuring, milles sisaldub hinnang eritoe vajadusest. Otsus vaadatakse läbi vähemalt pärast teist klassi ja enne seitsmendasse klassi minemist. Eritoega õpilasele töötatakse välja individuaalset õpetust sisaldav tugiplaan.

Osaline eriõpetus on õpetus, mida õpilane saab lisaks muule õpetusele, kui õppijal on raskusi õppimise või koolis käimisega. Õpilane võib osalist eriõpet saada ka juba olemasoleva tõhustatud või eritoe ajal.


Kasutatud allikas: 

Tilastokeskus, artikkel ilmunud 5.6.2020, Joka viides peruskoululainen sai tehostettua tai erityistä tukea, [kasutatud 5.3.2021] 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar