26 märts 2021

SOOME HARIDUSAUK! Kas oma emakeele, eesti keele õpetus kui valla tujude mängukann?


Soome keelest vahendas Küllike Adamson
Jyväskylä oma emakeele, eesti keele õpetaja ja Oman äidinkielen opettajat ry liige 


Selles blogikirjutises tõlkisin ära 24. märtsil 2021 Keski-Uusimaa ajalehes ilmunud artikli Oman äidinkielen opetuksesta Tuusulassa. Eesti keeles kõlab pealkiri Oma emakeele õpetusest Tuusulas.  


 
Pilt Gordon Johnson Pixabay.com 

Sõnumit on oluline edastada, sest Tuusula vallas õpib tänasel hetkel oma emakeelt 100 eestikeelset last koos teistest rahvustest emakeele õppijatega. Oma emakeele õpetuse olukord on viimastel aastatel Soomes kiiresti pingestumas ning perede kannatus hakkab omajagu katkema. Soomes keeruliseks kujunenud emakeele õpetuse olukord mõjutab otseselt ka eesti keele õpetust, õpetajaid ja õpilasi ning loomulikult kõiki peresid, kes eesti keele õpetusega seotud on. Ollakse ju Soome teiste mitmekeelsete peredega ühes paadis. 

Allolev artikkel on üks hea näide oma emakeele kogukonna erinevate rahvuste koostööst ja ühte leeri koondumisest. Kohe lõigati muidu raha eest ostetav artikkel lehest välja ning läks omavahel neti kaudu uudise jagamiseks. Egas muud kui lugema!


 

Lõikepilt algsest artiklist Keski-Uusimaa ajalehest, ilmus 24.03.2021 

 

Tõlge: Oma emakeel ja kodukeel on oluline osa lapse identiteedist, nende abil areneb mõttemaailm ja kognitiivsed oskused. Emakeeli võib olla mitu. Soome põhiseaduse järgi on igal Soome elanikul õigus hoida ja arendada oma keelt. Keele õppimine nõuab palju tööd. Sellepärast on koolis tähtis roll emakeele tundidel (soome/rootsi) ja õppekavas oleva toetava õppeainena oma emakeele õpetus muid keeli kõnelevatele lastele (OÄ ehk oman äidinkielen opetus).

Oma emakeele õpetust on õigus saada nendel lastel, kes räägivad emakeelena või kodukeelena (emb-kumb vanematest või vanavanemad) seda keelt, (tõlkija: näiteks eesti keelt). Lisaks saavad oma emakeelt õppida ka need õpilased, kes on seda varasemalt õppinud välismaal olles ning õigus on samuti lapsendatud lastel. 

Tuusula vald on kiiresti rahvusvahelistuv. Tuusulas õpetatakse emakeeltest eesti keelt, vene ja araabia keelt. Viimastel aastatel on kasvamas muuhulgas inglise, saksa, tai, ukraina, türgi ja kurdi keele õpetus. 
 
Probleem on selles, et rahvastikuregistrisse saab märkida ainult ühe emakeele. Kakskeelsete perede puhul tuleb otsustada, kas tähtsam on ema või isa keel. Tihti registreeritakse emakeeleks just soome/rootsi, mitte aga teist pere keelt. 
 
Hetkel on käimas registreerimine sügisel algavale emakeele õpetusele. Ankeedi saab koolist ja see tuleb tuua täidetult kooli hiljemalt 31.märtsiks. Oma emakeele õpetust korraldatakse Soomes 88 paikkonnas ja umbes 60 keeles. Soome haridusministeeriumi määruse kohaselt makstakse igale oma emakeele õppe korraldajale riigitoetust tingimusel, kui õpperühmas on vähemalt neli last. 
Suured linnad hoiavad oma emakeele õpperühmad (teadlikult) väiksed, kuna heterogeense õpperühma õpetus on eriti nõudlik. 
 
Oma emakeele õpperühma moodustamiseks nõutakse: Tamperes 4 last (linnas elanikke 240 000), Jyväskyläs 4 last (140 000), Kajaanis 5 last (37 000). Tuusula vald nõuab rühma avamiseks 8 last (38 000 elanikku)!  
 
Tuusulajärve Soome-Saksa ühing tegi algatuse saksa keele oma emakeele õpetuse alustamiseks vallas. Algatus lükati tagasi, sest et rühma ei saadut kokku 8 õpilast. Koolituse pakkujale (vallale) ei ole vahet, kas rühma registreerub 4 või 6 last, sest nagu öeldud, vald saab riigitoetust ning valla kulud sellest ei kasva. Riigitoetust saab vald kooliaasta algul alustavate õppijate arvu järgi ning toetus jätkub täies mahus isegi siis kui mõni õppija katkestab õpingud õppeaasta jooksul. 
 
Mitmekeelsed Tuusula pered soovivad, et nende vajadustega arvestatakse ja oma emakeele õpetust korraldatakse 4-5 õpilasega rühmades. Kõiki hooldajaid tuleks teavitada oma emakeele õpetusest. Tänasel hetkel on oma emakeele õppe info peredele, keda see puudutab, raskesti leitav. 
 
Kõigil kahe- ja mitmekeelsetel lastel peaks olema võrdsed õigused oma emakeele õpetusele. Allakirjutanud:

Larissa Aksinovitš

Tuusula eesti ja vene keele oma emakeele õpetaja, Oma emakeele õpetajad ühenduse esinaine (Oman äidinkielen opettajat ry)

Andrea Fichtmüller

Tuusulanjärve Soome-Saksa ühing (Tuusulanjärven Suomi-Saksa yhdistys ry)

Heli Eboru

kakskeelse pere ema Tuusulast

Pirkko Palmu

kolmkeelse pere ema Tuusulast

 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar